Saturday, January 19, 2013

Something you should know, Friends.

Assalammulaikum. 

Hye, this post just to share.
Berkawan, memang kita kena pilih kawan. Memang kadang kadang dengki dengan kawan sendiri.
Tapi, kena tahu. Kawan apa nama nya kalau kau dengki secara terang terangan? Kawan apa kalau kau dengki dengan kesenagan kawan sendiri? Kawan apa kalau kau hanya tahu mencari kesalahan, dan menghina dan mengata tanpa menasihati dan mengingati? Kawan apa kalau kau tak reti hargai dan menjaga hati kawan sendiri? Kalau itu kau nama kan kawan, kau tak layak masuk senarai kawan aku.
Kau dah besar. Kau boleh berfikir. Jangan guna kan akal dan fikiran kau untuk menjatuh kan manusia, lagi lagi kawan kau. Memang dia diam, memang dia tak balas, sebab dia hormat kau sebagai kawan. Jangan di pijak nya kepala dia sebab menghormati kau dan menjaga talian persahabatan itu. Jangan guna kan alasan yang sama berulang kali. Aku mampu berfikir. Sekali dua kau guna alasan tu, masih boleh di terima. Tapi, kalau dah berkali kali menipu kawan sendiri. Kawan apa nama nya tu?
People learn. Tak semalanya mereka patuh. Mereka menilai. Mereka memberi pandang. Jangan anggap dia diam, dia rela dan redha. Kau kawan. Aku hormat kau sebagai seorang kawan, aku akan jaga hati kau selagi boleh. Tapi, kalau kau tak boleh buat benda yang sama untuk aku, adakah kau anggap aku kawan?
Mungkin kau tak pandang serious erti persahabatan, tapi bukan aku. Sekali kau nak bermusuh dengan aku, berjuta kali aku nak bermusuh dengan kau. Jaga hati kawan kau, macam mana kawan kawan kau jaga hati kau. Ingat masa kau susah, siapa tolong kau. Ingat masa kau putus harapan, siapa tolong kau? Mengungkit bukan cara aku, tapi makian. Kalau itu je cara untuk mengajar kau. Aku rela kau marah aku, aku rela kau benci aku, aku rela kau maki aku balik, aku rela asal kan kau kembali menjadi manusia. Kau fikir laa, kawan kawan kau yang banyak tolong kau. Fikir.

Aku seorang yang penting kan erti persahabatan. Aku sayang kawan kawan aku, but bila at one point, kau tunjuk yang kau ada kawan yang lebih baik dari aku dan kau tunjuk yang kau boleh hidup tanpa ada kawan macam aku, aku rela tarik diri dari hidup dgn kawan yang mensia sia kan hidup aku, yang hanya tahu nak menjatuh kan aku. So, sebelum kau nak bermusuh dengan aku, fikir la. Sebab kalau kau dh sedia, aku siap sedia. End of this part.

Tahun 2013, masuk tahun ke-10 kami berkawan and still counting. Walaupun dia sangat menyakit kan hati atau apa apa pun, she's always be and always will, be my bestfriend till the end of my life. InshaaAllah. NurLiyanaAzamAzman. Me love you bestfriend. (';

Bestfriend yang lain, jangan la marah. Awak semua pun kawan kawan saya jugak. Cuma saya dah lama dengan Lyana. So, you know? Hahaha. I hope our friendship last forever. InshaaAllah. (':
So, take care of each other. If you know ur bestfriend well, you will know how to appreciated them and never hurt them, sama ada sengaja atau tidak sengaja. 
Oh ye, JOZAN menang MahaRajaLawakMega 2012, And we all knew how their friendship. Sweet kan?  Ada kawan yang sangat sayang dan sangat menghargai awak. Dan saya ada Lyana, and we are bless with this type of friendship. Alhamdulillah. (': 
Saya harap anda faham apa yang saya cuba sampai kan, (;

May peace be upon you. (; 

No comments:

Post a Comment