Monday, January 21, 2013

Jaga bahasa. Jaga kata kata. Jaga tweet.

Assalammulaikum.

Hye, bekalan air sudah pulih. Alhamdulillah. 
Harap takde la putus dah. Kalau nak putus pun biar la tgh malam. Manusia tidak menggunakan air sangat waktu itu. Tak gitu? Hehe.

Okay, as the title shown. JAGA BAHASA.
Saya akui, saya hamba Allah yang kerap mengunakan bahasa kasar. Sudah menjadi habit, saya rasa. Tapi, percayalah saya sekarang sedang cuba sedaya mungkin untuk berhenti. InshaaAllah. Bukan senang, jadi maaf kan saya jika awak awak semua terasa kalau saya berbahasa kasar. Tapi, saya kasar dgn orang yang saya dah biasa dan rapat. Orang yang saya baru kenal, takde la nak berkasar bahasa. DAN! dengan orang tua saya tahu untuk beradap ! Ibu dan Ayah saya bagi didik kan yang cukup untuk hormat elders. Jangan salah kan mereka, ini diri sendiri punya cerita. So, dont JUDGE ! (;
Saya tahu, bahasa tu melambangkan bangsa. Tapi, kadang kadang manusia ni lupa. Dek kerana amarah, setan pun beramai ramai la cucuk cucuk sehingga amarah tak tertanggung dan mencarut la manusia. Dan setan pun bersorak. So, get my point? Kalau dapat kawal lagi bagus. Kalau tak boleh kawal, kurang kan.  Dan belajar untuk kawal. Tak pun, change the words sound. Example : Fake = Fuck Shit = Shoot . Something yang macam tu laaa.

Next, jaga kata kata. This, jaga kata kata. Jangan la asik kalau kau bercakap asik nak menyakitkan hati orang. Asik nak menyakat orang. Asik nak menyindir. Manusia ada perasaan. Heartless mana pun, dia mesti ada terasa sikit kalau kau asik menyidir atau asik nak menyakitkan hati manusia lain. Fikir la bila hendak berkata kata. Saya pun ada sifat nak menyakitkan hati orang. Tapi, saya hanya bahas apa yang orang tu dh cakap. Tak pun, saya bercakap tidak berfikir sebab marah. So, saya memohon maaf kepada sesiapa yang terasa hati bila saya sembur kauorang dengan keadaan marah. Rasa nya, yang selalu kena bestfriends sendiri or boyfriend. But since single, bestfriends la selalu kena kot. Maaf ! Saya tak sengaja atau sengaja. Kalau sengaja tu mesti bersebab. You know me well. Kalau dengan orang kebanyak kan, saya hanya menyuarakan pendapat. Malaysia is free Country. Tak salah bagi pendapat. Kau terasa? Padan la muka sebab kau buat aku rasa menyampah dengan kau. End of story. Sorry.

Jaga tweet ! This part. Well, laman social kan? Banyak keburukan dari kebaikan. Agree? So, maaf laa kalau saya tweet dan anda terasa hati. Buat anda menyampah sebab float kan TL awak awak semua dengan benda merepek, but itu memang function dia. Deal with it laaa. And yes, banyak random tweet, kalau terasa, maknanya kau buat benda tu. Padan la muka lagi sekali. Saya sendiri kadang kadang terasa dengan random tweet orang lain, but sendiri tanggung laa. Tapi, selagi kita boleh kawal perasaan untuk menyindir orang tu dekat tweet, kawal laaa. Selalu nya kalau saya tak suka or marah sangat sangat dengan someone saya akan cakap dekat tweet. And make sure dia takde twitter saya. Cakap belakang bukan? Untuk kebaikan bersama. Tapi, kalau dh mmg dia follow saya. Tak boleh buat apa laaaa. Itu yang terhasil nya random tweet. So, maaf kan saya. But ini la kenyataan. Semuaorang pun buat mcm tu rasa nya. Artis bergaduh dekat twitter and Facebook and etc. See? Get what me trying to say? 

So, ini hanya pendapat saya. Terserah nak marah, bersetuju atau nak memberi makian. Saya terima. Saya bukan la malaikat yang tidak membuat kesalahan. Tapi, saya cuba untuk berubah menjadi yang lebih baik. Maaf kan saya. Maaf kan segala kata kata yang saya keluar kan ada menyakitkan anda. Saya juga manusia. Sama seperti anda. (;
May peace be upon you.

No comments:

Post a Comment