Saturday, December 18, 2010

merokok , ada gaya ke??

Assalamualaikum.

 gambar hiasan.

rokok, perokok, cigarette, smoker, smoke dan sewaktu dengan nye, bagus atau tidak bagus untuk kita??
okay, tajuk ni tercetus adalah kerana kawan saya, amir (bukan nama sebenar) telah mencetus kan topic ini tadi ketika meng-comment gambar saya dan kawan kawan yang tiada kaitan langsung dengan rorok tak kesah la. mari kita mula kan bicara.

okay, rokok or dalam english cigarette. orang kata, kebanyakan remaja sekarang smoke, adalah kerana pengaruh rakan sebaya, tekanan dari pelajaran, parents yang tak ambil tahu dan sebagai nya, betul ke?? padahal benda tu semua atas kehendak sendiri kita yang nak cuba, konon tak ada apa apa akan jadi la. sekali tu amik kau! lepas tu salah kan rakan sebaya la, orang sekeliling kita. bukan nak salah kan diri sendiri. sempurna sangat ke diri kita ni. haih. tepuk dada tanya selera. tak pun, cakap besar, aku merokok, haevy smoker, takde hal la kalau sekotak dua kotak. then, bila face te real situation baru kau sedar kan sahabat?? apalah yang nak di bangga kan?? kalau anda tak smoke, tak macho ke?? tak cukup jantan ke?? haih.

kandungan yang ada dalam sebatang rokok.

1. Acetone (kepingan cat)

2. Tar (tar jalan raya)*

3. Naphthylamine

4. Methanol (bahan pembakar roket)

5. Nicotine (racun serangga dan hama)

6. Pyrene*

7. Naphthalena (mothballs)

8. Cadmium (bahan yang digunakan dlm bateri kereta)*

9. Carbon Monoxide (gas beracun dlm ekzos kereta)

10. Bezopyrene*

11. Vinyl Cloride (membuat pvc)*

12. Hydrogen Cyanide (racun dlm saluran gas)

13. Toluidine*

14. Ammonia (pencuci lantai)

15. Urethane*

16. Toluene (larutan industri)

17. Arsenic (racun semut putih)*

18. Nickel*

19. Phenol (ubat pembasmi dan pembunuh kuman)

20. Butane (bahan pembakar pemetik api)

21. Polonium-210*

22. DDT (racun serangga)

yang ade * tu adalah kandung yang berbahaya yg menyebabkan cancer.



gambar hiasan.

see, sebatang rokok je ade 22 bahan yang saya pun tak tahu apa benda tu. it is a fact that smoking is bad for our health. so, stop smoke. didy, they will never listen, yang kau suruh dieorng stop buat apa. okay, ladies and gentlemen go on with your smoking habits! :)
sekarang perempuan pun dah berani smoke in public. dah takde benda dah bagi dieorang semua tu. aku yang buat dosa aku tanggung sendiri la. kubur lain lain. tu lah jawapan akan kita selalu terima. apa yang best  sangat smoke?? kepuasan?? puas apa?? dapat penyakit, dapat segala cancer yang ada kat dalam dunia ni?? kepuasan kita boleh cari dalam banyak cara yang jauh lebih bagus. :)

gambar hiasan.
amaran amaran yang di papar kan dekat setiap kotak rokok. di abaikan je. macam benda ni tak de lah teruk mana kalau kena kat dieorng pun. kalau dah kena baru nak menyesal kn?? effect orang smoke dengan tak smoke adalah lebih teruk dekat orang yang tal smoke. so, kauorang bukan bunuh diri kauorang tapi bunuh dan libatkan orang lain.kalau suruh kauorang stop, cakap bioleh mati la, and i know for somewhere, yang menyatakan kalau stop smoking serta merta boleh membawa maut. dalam hati tercetus, alah lambat laun mati jugak. jahat kan?? HAHA! ok, ada tu yang dah stop smoke for a year! a man a year! dan start smoke balik di sebabkan perempuan. perempuan buat die patah hati la, perempuan main kan perasaan die lah. ouh man! kenapa nak salah kan kami(kaum perempuan) atas perbuatan anda yang menbuat sesuatu perkara tanpa fikir?? haiyoooo! dah elok elok stop dan boleh kawal diri dari smoke, yang "pandai" sanagt smoke balik kenape?? haih. -___-" (tulis macam marah kan?? sebab geram sebenarnye!)


gambar hiasan.
see what i mean?? lambat laun kita mati juga kn?? so, biar mati dalam keadaan kita berubah sedikit dari tak berubah langsung. berubah bermaksud kearah kebaikan, buakn keburukan ye kawan kawan. :)
anda merokok bukan melibat kan diri anda seorang. tapi orang sekeliling anda juga dapat "faedah" dari  tabiat merokok anda. adil atau tidak adil bagi mereka?? :)
maybe anda nampak bergaya dengan merokok, tapi bukan untuk orang sekeliling anda. 
nak di senag kan cerita. rokok MEMBUNUH! wah! HAHA! :D

fikir fikir kan dan selamat beramal. :) <3

No comments:

Post a Comment